Legújabb sorozatunk kifejezetten a város egészét érintő és a közeljövőben lezajló, többnyire városfejlesztési beruházásokkal kíván foglalkozni. Ennek keretében, első felvonásban a város új, intermodális pályaudvarának részleteit próbáljuk felvázolni, eddig újságok hasábjait nem látott látványtervekkel fűszerezve.
Az új épületegyüttes a Rákóczi út végén. Balra a Vasútkert és a terminál, jobbra a KTE-pálya helyén épülő új pláza.
Mielőtt belekezdenénk, nem árt tisztázni hogy ma már nem csupán városi pletykáról, ötletelésről beszélünk. Mint ismeretes, Kecskemét 3 nyertes közlekedésfejlesztési pályázatot tudhat maga mögött mely rengeteg, összesen több mint 130 milliárd (!) forint vissza nem térítendő uniós támogatást jelent. Ehhez persze nem árt jóban lenni az Unióval... A három támogatott fejlesztés a következő:
1. Intermodális pályaudvar, kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések: 17 milliárd Ft
2. A város térségi elérhetőségének javítása: 41 milliárd Ft
3. Kecskemét elővárosi közlekedési rendszereinek fejlesztése: 75 milliárd Ft
Ezek elsőre talán kínainak tűnhetnek, ám egy-egy elemet közelebbről megvizsgálva máris okosabbak leszünk. Nézzük hát az elsőt, milyen egy "intermodális" pályaudvar?
Indóház-időutazás
A jelenlegi vasútállomást jóllehet senkinek sem kell bemutatni, bárki szemügyre veheti milyen áldatlan állapotok uralkodnak kívül s belül egyaránt. A Horthy-időkben kibővített és leegyszerűsített állomásépület ma már 4 korszak lenyomatát viseli magán.
A képet Vásárhelyi Dániel készítette. Forrás: vasutallomasok.hu
Így a századfordulós feliratok és retro táblák társaságában megtaláljuk a modern kijelzőt, a "gyönyörű" mozaikos belsőben a lemezbódék árnyékában van menet- és bankjegykiadó automata, továbbá ezeréves padokon ücsöröghetünk kint a hidegben, fázósabbak a lerobbant váróteremben pár szerencsétlen sorsú hajléktalan között. Téli hónapokban, kisebb-nagyobb késések esetén végigtoporoghatjuk az időt.
Az állomásépület majdani sorsa egylőre nem ismert, ám lebontására szerencsére nem kell számítanunk.
A tervezők minden bizonnyal ezt a problémát kívánták ötvözni a helyi autóbuszjáratok közelgő átszervezésével, valamint a helyközi járatok elköltöztetésével. Így jöhetett szóba egy új, intermodális (magyarul többfunkciós, közös) pályaudvar.
A pályaudvar java a vágányok fölött helyezkedne el. Háttérben a jelenlegi állomás.
All in 1 terminál
Amellett, hogy közös MÁV-Volán pályaudvarról beszélünk, más funkciókkal is felruháznák a komplexumot. Így terveztek többek között egy 400-500 férőhelyes P+R rendszerű parkolót az átszállóknak, de helyet kapnának a városunkba látogató turisták autóbuszai is. Emellett egyfajta kerékpáros elágazásról is beszélhetünk, hiszen minden irányba van, illetve lesz egy-egy felújított bicikliút. (Kuruc krt - Rákóczi út - Bethlen krt.)
Ezek után, ennyi közlekedési forma összevonásával joggal gondolhatták úgy a tervezők, hogy az új létesítménynek egy méltó hely kell. Ez lett végül a Rákóczi út tengelye. Itt viszont meg kell állnunk egy pillanatra, hiszen ez a koncepció (sikeres beruházás esetén) nagyjából 100 év várakozás és többszöri MÁV-val folytatott vita után valósulhatott meg. Tudnillik a sugárút 1903-as megnyitása már akkor azt a célt szolgálta volna, hogy egyenesen a főtérre vezesse a vonattal érkezőket. Ha az új pályaudvar létrejön, úgy garantált lesz a forgalom a Rákóczi úton is, ezzel némi életet lehelve a környékbe.
A képeket vizsgálva hamar rájöhet az olvasó, hogy bizony a sínek fölött is lesz mozgásterünk. Hazánkban a számos helyen tapasztalható aluljárós rendszertől eltérően mi (elvileg) egy akadálymentesített, így felvonókkal felfegyverkezett állomásépületen keresztül közelíthetnénk meg szerelvényünket. A Hunyadivárosban élők örömére szóljon, hogy a felüljárónak természetesen van egy másik vége is, ami a Baross utcában végződne.
Látkép a Hunyadiváros felől. Bal felső sarokban a Rákóczi út.
A beruházás keretében szerepet kap egy új közút is, mely a jelenlegi vasútállomás előtti út folytatásaként, a vasút mellett és pláza mögött haladva részben tehermentesítené a Kuruc körutat. Ugyanitt kapna helyett a Volán új helyi és helyközi részlege, bár egyelőre elképzelni sem tudjuk hogy férne itt el.
Sokéves találgatás után a helyi járatok esetén annyi már biztos, hogy a mostani "csillagpontos" jellegű hálózat felülvizsgálatát követően (az új helyi alközpont létrejöttével) megszűnik a Széchenyi téri buszmegálló. Ezt pótolva, 4 kiskörúti csatlakozással/megállóval létre kívánnak hozni egy olyan törzshálózatot, ahol bizonyos járatokon 10 percenként indulnának a buszok. (Gondoljunk itt az 1-es, stb járatokra.) A vasúthoz hasonlóan a városban is ütemes menetrend lenne érvényben.
Ugyanennek a projektnek a keretében, a 17 milliárd Ft-os uniós támogatásból vásárolna a város előreláthatólag 40 db helyi járatokra szánt autóbuszt, ezzel kiváltva az elöregedett flotta javát. Az említett buszok összetétele is változó. Nagyobb részük legalább Euro V vagy VI-os motorral lesz felszerelve, míg a maradék abszolút környezetbarát, tehát nulla emissziós jármű lenne. Ezek után a kecskeméti villamos ügye nagyjából itt véget is ér...
Ha ez nem lenne még elég, jó eséllyel számíthatunk arra is, hogy pár éven belül kiépül egy modern utastájékoztatási és egy intelligens forgalomirányító rendszer.
A P+R parkolók terén is változások lesznek. Egy ilyen fedett parkoló létrejötte várható a nagykörúton kívül, valamint ugyanebből a pénzből további parkolókat szeretne a város a 44-es, 52-es, 54-es és M5-ös utak felől érkezők számára. Ezzel is elősegítve a belváros tehermentesítését, közösségi közlekedés népszerűsítését.
A sugárút végén állunk. Némi lépcsőzéssel elérhetjük a vasútállomást, jobbra a bevásárlóközpont.
Minden valamire való vasútállomás előtt találni egy kis teresedést. Vagy egy kicsit nagyot... Egy különleges építészeti megoldással a javarészt vágányok fölé épített pályaudvart egy szinteltolással létrehozott új téren át közelíthetjük meg. Természetesen ebben az esetben is gondoltak a mozgáskorlátozottakra. A tér alatt parkoló kap majd helyet.
Egy új városközpont?
Joggal merülhet fel a kérdés, hiszen a környék most is jelentős ráncfelvarráson esik át. Ha ehhez a későbbiekben még társul egy ilyen léptékű beruházás, mint a Máv-Volán pályaudvar és egy Malom léptékű új bevásárló- és szórakoztató központ, túlzás nélkül is állíthatjuk, hogy létrejöhet a város egyik legforgalmasabb pontja.
Az intermodális pályaudvar és minden ehhez kapcsolódó fejlesztés jelenleg tervezési stádiumban van. Nem árt tudni, hogy még a legjobb esetben is csak 2013 első negyedévében kezdődhet meg a kivitelezés a Kecskemét, Máv és Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő alkototta konzorcium keretén belül.
Írásunk tanulmányozása után is megéri visszatérni, hiszen soron következő bejegyzésünkben a pályaudvarhoz szorosan kapcsolódó kereskedelmi központ képviselőjét kérdezzük a részletekről. A beruházáshoz kapcsolódóan a látványterveket is meglobogtatjuk, melyeket itt láthatnak először! Maradjanak velünk!
Kerekes Gyula
A külön nem jelölt képeket közreadta a Kecskeméti Városfejlesztő Kft.
Megjelenik a kecskemeten.hu oldalon is.
Szólj hozzá Te is!