Nem tudom, tudtátok-e:
"Az 1890-es évek végén, az 1900-as évek elején 3 villamosjáratot terveztek megvalósítani Kecskeméten. Ezekben az években hozták létre – teret hagyva a villamospályának – a Rákóczi utat, tervezték a Vásári utca (a mai Petőfi Sándor utca térsége) területrendezését. (Ekkor a város területe jórészt a mai Nagykörúton belüli részre korlátozódott.) Az 1911-es nagy földrengés és az első világháború meghiúsította a villamospálya megépítését, a Vásári utca szabályozása csak jóval később, az 1970-es években történt meg.
A Rákóczi út és a Vasútkert revitalizációja napjainkban újra napirenden van." (forrás: Wikipédia)
Közúti villamos tervezett nyomvonala, 1900.
A nyomvonaltervet bemutató térképet a megszokott északi tájolás helyett kelet-északkeleti tájolással készítették, hangsúlyozva ezzel, hogy a város – akkori – tengelye a mai Rákóczi út – Petőfi Sándor utca vonala.
Szóval az jutott eszembe, hogy miért is ne lehetne Kecskeméten villamos közlekedés? Az útvonal szerintem egyszerű és zseniális:
1. Vasútállomás/Autóbusz állomás - Induló állomás, Katona József Park (kihasználatlan park,tökéletes helyszín villamos végállomásnak)
2. Rákóczi út közepén egy megálló (mivel úgyis most lesz az átépítése semmiség egy sínpárt lefektetni, hely is lenne bőven)
3. Rákóczi út vége, Zsinagóga, Refi, Centrum Áruház környékén vhol- itt is van hely bőven és ráfér a területre az átépítés
4. Szabadság tér - régi McDonald's-nál, a még fel nem újított főtéri részből kéne lecsippenteni 10-15métert és akkor füvesített sínpályákat lerakni
5. Malom főbejárat - a mekitől a Széchenyi tér felé menne, meg kell szüntetni a buszállomást, majd a megálló és a Malom valamint a Műv.Közp. mögött menne tovább
6. Petőfi Sándor utca eleje - Univer ABC - a Petőfin lenne hely végig, egyik oldalon meg kell szüntetni a parkolást
7. Katona Gimnázium - Dózsa György út elejen
8. Ézi - Dózsa Györgyön mindkét oldalon 10-10méter hely lenne, szinte könyörög a terület egy sínpárért
9. Uszoda-SzilCop-McDrive-Sportcsarnok
10. Széktói Stadion, Strand - a sportcsarnok és a széktói közötti üres terület beépítésével és átvágásval
11. a másik végállomás, itt tenne egy kört a mi kis villamosunk: Izsáki úti kórház (a sok mama miatt), esetleg az új TESCO felé és vissza a McDrive felé
(12. Esetleg, ha nagyon jók vagyunk, ki mehetne a Pólus Rónáig is, összekötve a várost az Auchannal, a Homokbányával, Kecskeméti Főiskola kollégiumokkal, Petőfiváros-Alsószéktóval - Kmét Blog.)
Szóval gondoljatok bele, a busz-és vasútállomástól kezdve a legfontosabb főtéri helyek, a Malom, két középiskola, több száz diák ezzel, áruházak, az uszoda, a sportcsarnok Széktói Aréna, strand, kórház, GAMF, mindent összekötne az új vonal. Több ezer embernek könnyítené meg a munkába járást, vagy bárhová a fenti helyekre az eljutást. A legtöbbször beduguló városközpont forgalmától függetlenül akár 15-20perc alatt végig érne az egész vonalon egy irányba. Nem is beszélve ugye a környezetszennyezés jelentős csökkenéséről. Továbbá az érintett területeken meg van a a megfelelő hely és a legtöbb részen igencsak elkéne a teljes átépítés a villamostól függetlenül is. A költségek nyílván magasra rúgnának, de közl. fejlesztésre hatalmas EU-s pénzeket lehet szakítani. Szegeden pl. több 10millárdot nyertek ilyen célra és már megvan a terv egy új villamospályára. Egy kis társadalmi összefogás, a pártok egyet értése az ügyben és máris lehetne az EU elé vinni az ügyet.
Ha összefognánk, márpedig miért is ne, akkor a közgyülés elé tehetnénk a megvalósíthatósági tanulmányt. Ugye van egy fantasztikus közlekedésmérnökünk, mit szólsz a tervekhez?:) Vannak közgazdászaink, költségek, megtérülés stb. simán menne. Van egy remek geográfusunk, településfejlesztés, tájtervezés, környezeti hatástanulmány - nem gond. Politológusunk mehet lobbizni a városházára és így tovább...
Na benne vagytok? most komolyan :)
A cikket a Tompa blog szerzőjének hozzájárulásával közöltük. Köszönjük!
Szólj hozzá Te is!